Annoncer
* Vi tager forbehold for priser, der ikke er opdateret.Denne side indeholder annoncer, og er dermed sponsoreret. Læs mere
Vi har undersøgt danskernes shoppeadfærd på Black Friday og i Black Week, og derefter samlet det hele her i vores Black Friday analyse. Du finder alt dét du behøver vide om den store tilbudsdag i Danmark – i form af tal, grafer og statistikker.
BlackFridayDanmark.dk er den største, og eneste officielle, Black Friday-portal i Danmark. BlackFridayDanmark.dk er en del af Obsidian Media, som hvert år hjælper hundredtusindvis af danskere med at finde de bedste tilbud og udsalg i Black Week. Obsidian Media driver desuden +40 digitale medier primært i Skandinavien og hjælper hver måned over 2 millioner læsere med at foretage kvalitetskøb.
I denne artikel finder du et indblik i de mest relevante data og statistikker om årets største shoppingdag- og uge. Dette er data, som vi har indsamlet på tværs af vores mange sider og medfølgende millioner af besøgende.
Black Week strakte sig i år fra mandag d. 21 november til og med søndag den 27. november, 2022.
Den helt store shoppedag, Black Friday, løb af stablen fredag d. 25 november, men med tilbuddene startende allerede i starten af november.
Spring direkte til dét, du vil vide om årets Black Week:
Vi har taget et kig ind i tallene for Black Friday, og fandt, at Black Friday og Black Week er faldet i efterspørgsel. Faktisk er Black Friday faldet med over 8% i popularitet på selve dagen sammenlignet med Black Friday 2021. Samtidigt er Black Friday faldet med lige over 7% i efterspørgsel i løbet af Black Week. På trods af dette, så er Black Friday steget med over 9% i efterspørgsel, hvis vi kigger på tallene for hele november. Dette kunne tyde på, at Black November har taget Danmark med storm, og flere derfor shopper i løber af hele måneden frem for at vente til den store tilbudsuge. Så selvom efterspørgslen efter tilbud er faldet i Black Week og på Black Friday, så er den overall steget i hele November.
Mange butikker starter november ud med “Black November” eller “Black Month”, som fortsætter ind i “tyvstart på Black Week”, derefter “Black Weekend” og “Black Week” før i vi rammer den store dag – Black Friday. Dette kan være for at fordele salgene ud over måneden og ugen optil Black Friday, så der ikke er nær så meget ricisi, hvis nu den sorte fredag ikke skulle gå lige så godt som forventet. På trods af dette, så ser vi dog hos Blackfridaydanmark, at Black Friday klart er den dag i løbet af Black Week, som har den største omsætning – faktisk det dobbelte af den dag, som kommer #2.
Næstbedste dag på ugen var nemlig søndag, som jo også er den sidste dag i den famøse Black Week til at købe de sidste super-tilbud. Det kan skyldes, at forbrugerne har fået shoppe de sidste varer og julegaver, før det var for sent. Det står dog klart, at forbrugerne har fordelt deres forbrug relativt ligeligt ud over hele ugen, kun afbrudt af Black Fridays vilde tilbud. Det kan dog se ud til, at lidt flere købte ind i weekenden efter Black Friday i år sammenlignet med sidste år. Hvis vi sammenligner med tallene fra vores analyse 2021, så stod weekenden for næsten 5% mere af ugens omsætning i 2022 end i 2021 – på trods af, at tallene på Black Friday også steg. Det betyder altså, at omsætningen i ugen op til Black Friday er faldet sammenlignet med 2021.
I 2022 var gennemsnittet pr. transaktion oversteg 1100 kr. Det vil altså sige, at hver gang der blev swipet på MobilePay eller trykket “køb” med kreditkortet i Black Week, så var gennemsnittet af det, som stod på danskernes mobil-, tablet- og computerskærmene 1157 kr.
Selvom det hedder Black Friday, så startede efterspørgslen på gode tilbud allerede torsdag aften. De sidste 5 timer af torsdagen – inden de gode tilbud blev afsløret – steg antallet af besøgende, som kulmineret ved midnat; netop som de gode tilbud gik live.
Tidspunktet for at kigge efter tilbud er så eftertragtet, at det kun overgås kl. 08:00, lige som folk møder ind på arbejde. Herefter kan vi se, at antallet tilbudsøgende forbrugere steg omkring fyraften og mellem 20-21, når børnene er puttet og man kan lægge sig og tjekke tilbud.
Hvordan shoppede forbrugerne på og i årets største shoppingdag og -uge? Der blev solgt varer til højre og venstre, men hvem er køberne og hvilke produkter var mest populære? Find svarene i vores analyse herunder.
Vi har taget et kig på, hvilke forbrugere, som har været i shoppemode i Black Week. Her finder vi, at antallet af mandlige besøgende har overgået antallet af kvindelige besøgende under hele Black Week, godt godt 13,5%-point.
Der er også et overtal af forbrugere i alderen 45-54 år samt et klart undertal af forbrugere i alderen 18-24 år. Dette er samme billede, som vi så i sidste års analyse, men dét, som skiller sig ud i 2022 er, at aldersgruppen 65+ er den gruppe, som shoppede 2. mest i løbet af den sorte uge. Så måske de ikke er helt så dårlige til teknik, som de ellers ofte bliver beskyldt for. Hele 18% (2%-point mere end i 2021) af forbrugerne, der shoppede under Black Week, hørte nemlig til denne aldersgruppe. Det er over det dobbelte af den yngste aldersgruppe, der ellers altid har mobiltelefonen i hånden.
I vores analyse har vi også undersøgt, hvilke produktkategorier, der var mest populære i årets Black Week. Elektronik var den kategori, som fik mest opmærksomhed fra forbrugerne, efterfulgt af Mode-kategorien. Disse kategorier er adskilt af 19%-point, så elektronik var den helt store vinder. Bolig og køkken var også en meget populær kategori i 2022, og kommer ind på en tredjeplads lige over fitnessudstyr og sexlegetøj.
Black Week var altså elektronikkens helt store uge, da den stod for over en tredjedel af forbrugernes research og kliks.
I Slagelse havde de kreditkortet fremme under årets store tilbudsuge. De handlede i Slagelse for næsten 3,5 gange så meget som gennemsnittet. Middelfart og Holbæk var også gavmilde i den store tilbudsuge, og handlede begge for over det dobbelte af, hvad resten af familien Danmark gjorde. Kastrup, Svendborg og Aabybro havde også den store tegnebog fremme ved årets Black Friday, og handlede begge for godt over gennemsnittet.
Hvis vi tager et kig på, hvilke regioner, som shopper mest under årets Black Week, så er det tydeligt at se, at Region Hovedstaden er det sted, hvor kreditkortet er blevet glohedt. De brugte 1,61 gange så meget eller 61 % mere end hvad den gennemsnitlige danske forbrugere spenderer. I Midtjylland var de også mere glade for at bruge penge end gennemsnittet, dog kun 6% højere, og altså ikke i nærheden af hovedstadsområdet. Kigger vi på de resterende regioner, så er brugte Syddanmark 15% mindre end gennemsnittet, hvilket er en stor stigning fra 2021, hvor de lå 56% under gennemsnittet. Region Sjælland har gemt på pengene i 2022, og brugte hele 22% mindre end gennemsnittet, hvor de i 2021 brugte 35% mere end gennemsnittet. På en “sidsteplads” finder vi Region Nordjylland, som brugte 30% mindre end gennemsnittet, hvilket også er en nedgang fra 2021, hvor de kun lå 6% under gennemsnittet.
Hvilken elektroniks enhed er forbrugernes favorit til e-handlen? Favoritten blandt forbrugerne var, ligesom i 2021, den altid trofaste mobil (56,6%), efterfulgt at PC’en (39,27%), og kun en lille del sad med deres tablet (4,14%) og scrollede efter de gode tilbud.
Hvis vi kigger på konverteringsraten, så er historien dog en helt anden – her er PC’en den klare vinder og ligger 61% højere end mobilen med en gennemsnitlig konverteringsrate på 1,99% kontra 1,23% på mobil. Det samme er gældende for tablet, dog med en noget mere beskeden forskel. Sammenlignet med 2021, så er forskellen mellem PC og mobil faldet, da PC sidste år lå hele 78% højere end mobilen.
Hvad betyder det så?
Det kan betyde, at konverteringsraten stiger i takt med, at størrelsen på den skærm der bliver shoppet på også bliver større. Et andet bud er, at forbrugerne føler sig mere sikre på at købe via en PC, og derfor kun researcher på deres mobiltelefon, evt. mens de er i skole eller på arbejde, og derefter køber når de er kommet hjem.
Konverteringsraten i Black Week skød, som omsætningen, til vejrs, da startskuddet til Black Friday lød og steg indtil søndag, som var den dag på ugen, hvor forbrugerne var mest købeklare.
For selvom Black Friday uden tvivl var størst i forhold til omsætning, så var søndag den ugedag med den absolut højeste konverteringsrate. Forbrugerne var altså mere købeklare om søndagen end på årets største tilbudsdag, Black Friday.
Konverteringsraten på PC tog et ordentlig hop på 80% fra torsdag til Black Friday og endnu et hop på 10% til om lørdagen. Både mobil og tablet lavede også et lignende spring mellem de to dage, hvor mobiltelefonen steg hele 134% mellem torsdag og fredag, og yderligere 14% fra fredag til lørdag. Dette billede er gældende gennem hele ugen, hvor konverteringsraten på PC ligger højere end mobil og tablet i løbet af samtlige 7 dage.
Når det går løs, så sender vi dig de bedste tilbud via mail fra de mange butikker. Læs vilkår og betingelser her