BlackFridayDanmark er reklamefinansieret.

Den Store Black Friday Analyse

Den Store Black Friday Analyse 2021

I Black Friday Analysen undersøger vi danskernes shoppeadfærd på Black Friday og i løbet af Black Week. Vi giver dig alt, du skal vide i form af tal, grafer og statistikker om Black Friday i Danmark.

Blackfridaydanmark.dk

BlackFridayDanmark.dk er Danmarks største, og eneste officielle, Black Friday-portal. Hvert år hjælper vi hundredtusinder af danskere med at finde de bedste tilbud og udsalg under Black Week. Herudover er BlackFridayDanmark.dk er en del af Obsidian Media, som driver +40 digitale medier, primært i Skandinavien, og som hjælper over 2 millioner læsere med at købe de helt rigtige produkter – hver måned.

I denne artikel giver vi dig et indblik i de mest relevante data om årets største shoppedag- og uge. Data, som vi har indsamlet på tværs af vores sider og millioner af besøgende.

Hvornår var Black Friday 2021?

Black Week strakte sig i år fra mandag d. 22 november til og med Cyber Monday mandag d. 28 november, 2021.

Den store dag, Black Friday, løb af stablen fredag d. 26 november.

Spring direkte til dét, du vil vide om årets Black Week:

Black Week slår rekord

Aktiviteten under Black Week i 2021 var samlet set højere end året forinden. Dette resultat er endda på trods af, at aktiviteten på ugens største dag, Black Friday, var 5,9 % lavere end  i 2020. Henriette Dunkjær Andersen, Head of Sales hos Nets Group udtaler i en pressemeddelelse: “Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen, men færre har siddet klar til at turbo-shoppe om fredagen, selv om det stadig er den mest travle handelsdag”. 

Nets er børsnoteret og kan derfor desværre ikke oplyse os om, hvor mange penge, der helt præcis blev brugt på Black Friday. Det virker dog til, at forbrugerne har været rundhåndede, for der blev overført 740 millioner kroner med Mobilepay – alene på Black Friday.

Hvis vi tager et kig på hele ugen, så oplyser Mobilepay, at der mellem mandag og fredag i Black Week blevet brugt 1,6 milliarder kroner fordelt på 2,5 millioner transaktioner. Sammenlignet med Black Week i 2020, er det en stigning på 80 % i forbrug og 25 % i transaktioner. Denne stigning kan også ses i vores tal. I løbet af Black Week blev der nemlig solgt for 3 gange så meget, som i en almindelig uge.

Black Friday er stadig den største

Omsætning i Black Week

Selvom forbruget på selve Black Friday er faldet ifølge Nets, så kan vi hos BlackFridayDanmark.dk skrive under på, at det er den dag, hvor der bliver brugt flest penge i løbet af Black Week. Vores tal fortæller os, at “den sorte fredag” stod for næsten en tredjedel af ugens omsætning – det vil sige næsten tre gange så meget, som den næstbedste dag. 

Næstbedste dag på ugen var søndag, som også er den sidste dag i den famøse Black Week. Det kan skyldes, at forbrugerne har købt de sidste julegaver, før det var for sent. Det er dog tydeligt, at forbrugerne har fordelt deres forbrug relativt ligeligt ud over hele ugen, kun afbrudt af Black Fridays vilde tilbud.

Over en tudse pr. køb

Gennemsnits transaktion

2021 var også et år, hvor gennemsnittet pr. transaktion oversteg 1000 kr. Det vil altså sige, at hver gang der blev swipet på MobilePay eller trykket “køb” med kreditkortet i Black Week, så var gennemsnittet af det, som stod på danskernes mobil-, tablet- og computerskærmene 1046 kr.

Natuglerne sad klar, da startskuddet lød kl. 00 

Besøgende på Black Friday

Selvom det hedder Black Friday, kan vi se, at hypet for de gode tilbud startede allerede torsdag aften, den 25. november. De sidste 5 timer inden de gode tilbud blev afsløret steg antallet af besøgende, som peaker ved midnat; netop som de gode tilbud gik live. 

Tidspunktet for at kigge efter tilbud er så eftertragtet, at det ikke overgås i løbet af hele den store tilbudsdag, selvom de besøgende kl. 8.00 gør et godt forsøg. Herefter kan vi se, at antallet stiger ved frokosttid, fyraften og kl. 21, når børnene er puttet og man endelig kan lægge sig på sofaen og tjekke alle de gode tilbud.

3 gange så meget salg som en almindelig uge – men hvem shopper, og hvad køber de?

Hvordan shoppede forbrugerne på årets største shoppingdag? Der blev solgt varer i store mængder, men hvem var forbrugerne, hvad var de mest populære produkter, og hvordan shoppede de? Du kan finde svarene i vores analyse herunder.

Mænd elsker tilbud mere end kvinder

Køn og alder under Black Week

Hos BlackFridayDanmark.dk har vi også taget et kig på, hvordan forbrugerne fordeler sig i forhold til alder og køn. Vi kan se, at antallet af mandlige besøgende overgår antallet af kvindelige besøgende under hele Black Week.

Der er også et overtal af forbrugere i alderen 25-34 og 45-54 år samt et klart undertal af forbrugere i alderen 18-24 år. Derudover er det ældre segment (65+) måske ikke så dårlige til teknik, som de ellers ofte bliver beskyldt for. Næsten 16 % af forbrugerne, der shoppede under Black Week, hørte nemlig til denne aldersgruppe. Det er over dobbelt så mange som i den yngste aldersgruppe, der ellers altid har mobiltelefonen i hånden. 

Elektronikkens store uge

Mest populære produktkategorier under Black Week

Vi har også undersøgt hvilke produktkategorier, der var mest populære under årets Black Week. Elektronik var den kategori, som fik mest opmærksomhed fra forbrugerne, stærkt efterfulgt af bolig- og køkkenudstyr. Disse kategorier er kun adskilt af 1%-point. Mode-kategorien med bl.a. tøj, sko og accessoires var også meget populær og kommer ind på en sikker tredjeplads.

Det lader altså til, at Black Week var elektronikkens og boligens helt store uge, da de to kategorier stod for knap halvdelen af den totale trafik i ugen.

Apple er de mest populære

Mest populære produkter under Black Week

Hos os havde Apple en formidabel Black Week. De leverede de to mest populære produkter blandt forbrugerne. Dette kan skyldes at Apples produkter sjældent er på tilbud, og derfor får ekstra meget opmærksomhed når den store tilbudsdag står for døren. Derudover tager Sonos, det ultra-populære højttaler mærke, bronzemedaljen for mest populære produkt under Black Week, kun overgået af de to produkter fra “æble-giganten”.

Roskilde er vilde med Black Week

top6 mest handlende byer

I Roskilde havde de også kreditkortet fremme under årets Black Week. Faktisk handlede beboerne i Roskilde for over tre gange så meget som gennemsnittet, stærkt efterfulgt af Brønderslev, som tog andenpladsen. Ringsted var også gavmilde i den store tilbudsuge, og handlede for næsten 2,5 gange så meget som resten af familien Danmark. Birkerød, Risskov og Silkeborg havde også den store tegnebog fremme ved årets Black Friday, og handlede alle for godt over det dobbelte af gennemsnittet.

Hovedstaden havde den største pengepung fremme

Mest handlende regioner

Hvis vi kigger på, hvilke regioner, som shopper mest under Black Week, så er det tydeligt, at Region Hovedstaden er der, hvor de har haft mest travlt med at bruge penge. De brugte 1,55 gange så meget eller 55 % mere end gennemsnittet af de danske forbrugere. De var dog ikke de eneste, som var købeglade, da også Region Sjælland ligger et godt stykke over gennemsnittet. Her brugte de 1,35 gange så meget som gennemsnittet, altså 35 % mere. Hele Jylland og Fyn, derimod, brugte alle mindre end gennemsnittet, hvor specielt Region Syddanmark var sparsomme i år, og kun brugte knap halvdelen af gennemsnittet.

Tilbudsjagten foretages fra mobilen – men der købes på computeren

Hvilke enheder har forbrugerne valgt at gå på tilbudsjagt på? Favoritten var den altid trofaste mobiltelefon (54%), godt efterfulgt at PC’en (41,2%), og kun et lille udsnit sad med deres tablet (4,6%) og scrollede efter de bedste tilbud.

Enheder under Black Friday

Hvis vi kigger på konverteringsraten, så er historien dog en helt anden – her er PC’en den klare vinder og ligger 78 % højere end mobilen med en gennemsnitlig konverteringsrate på 2,29% kontra 1,28% på mobil. Det samme er gældende for tablet, dog med en noget mere beskeden forskel.

Hvad betyder det så?

Konverteringsraten stiger i takt med størrelsen på den skærm der bliver shoppet på. Et andet bud er, at forbrugerne føler sig mere sikre på at købe via en PC, og derfor kun researcher på deres mobiltelefon.

 

Danskerne er mest købeklar om lørdagen

Black Friday konverteringsrate
Kigger vi på konverteringsraten under Black Week, så skød den, som omsætningen, også til vejrs, da startskuddet til selve Black Friday lød og fortsat med at stige helt indtil lørdag.

For selvom fredagen uden tvivl var størst, så var lørdag den dag på ugen med den absolut højeste konverteringsrate – faktisk hele 89,6 % højere end Black Friday. Det vil sige, at forbrugerne var noget mere købeklare lørdag end på den største udsalgsdag, Black Friday. Men at volumen var mindre.  

Konverteringsraten på PC tog et ordentlig hop op fra 2,46 % på Black Friday til 5,7 % om lørdagen, altså en stigning på 132 %. Både mobil og tablet lavede også et spring mellem de to dage med en stigning på henholdsvis 86,5 % og 37,2 %. Dette billede er gældende gennem hele ugen, hvor konverteringsraten på PC ligger højere end mobil og tablet i løbet af samtlige 8 dage.

Bedøm denne artikel

Klik på en stjerne for at bedømme

Spar op til 80%

Når det går løs, så sender vi dig de bedste tilbud via mail fra de mange butikker. Læs vilkår og betingelser her

© 2022 Black Friday Danmark